zondag 22 april 2012

Twents Techniek Museum Heim

Een poosje geleden zijn wij naar het Twents Techniek Museum geweest, een museum waar met grote letters op de muur staat dat het verboden is om overal af te blijven. Geweldig leuk dus, vooral voor onze Benjamin, die al tijden roept dat hij later 'iets in de techniek' gaat doen. Ik voelde me wel een beetje oud worden toen ik een aantal telefoons in een vitrine zag die me wel heel bekend voorkwamen (en inderdaad, met een andere telefoon kon je naar alle telefoons in de glazen kast bellen).
 
 Deze telefoon hing bij mijn oma in de gang, een bakelieten exemplaar met een zware hoorn. Hij hing onderaan de trap en had een bijzondere tringel. Ik schrok altijd een beetje, alsof ik niet wilde weten dat er nog een wereld naast het vredige leven op het platteland bestond. En toch, als we bij haar op de boerderij logeerden en naar huis mochten bellen vond ik dat best fijn. Ik weet nog dat de koude hoorn zwaar in mijn handen was, en dat mijn moeder als aan de andere kant van de wereld klonk, spannend!
Dit is de telefoon die vroeger bij ons thuis in de gang hing. Ik herinner me de lange telefoongesprekken met Manlief (toen nog Lief), zittend op de trap met verkleumd lijf en een houten kont. Of toen ik nog kleiner was en al in bed lag, luisterend naar de vertrouwde stem van mijn moeder terwijl zij met één van haar zussen belde, heerlijk om bij in slaap te vallen..
Toch leuk om even terug te gaan naar onze kindertijd, even terug naar een wereld waarin wij nog zonder zorgen waren. Een wereld zonder internet, zonder mobieltjes, zonder facebook, twitter of hyves. Niet overal en altijd bereikbaar hoeven zijn, geen sms..
Ik word ineens weer teruggegooid naar het heden: Hé mam, met deze kon je ook al sms-en, kijk maar: er staan letters op! Alsof er nooit iets is veranderd..

1 opmerking:

Anoniem zei

Leuk verhaal. Ik ben zelf nog iets jonger, maar heb ook nog wat van de telefoons gekend. De communicatiezaal is mijn favoriet in het museum (met die oude, werkende telefooncentrale). Ik hoorde dat er kinderen zijn die de cijfers op de telefoons met draaischijf in proberen te drukken :) De ontwikkelingen gaan snel..

-Bericht geplaatst vanaf een telefoon...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...